طب سوزنی و نحوه عملکرد آن

۹۴/۰۸/۲۱

طب سوزنی و نحوه عملکرد آن

ریشه طب سوزنی

طب سوزنی جزوی از طب شرقی و یا طب سنتی چینی می باشد , که در حال حاظر در تعداد زیادی از دانشگاه های دنیا با عنوان های طب سوزنی چینی , طب سوزنی آمریکایی و … به پزشکان تدریس می شود تا بتوانند به عنوان دکتر طب سوزنی در این زمینه فعالیت کنند. ریشه این طب از کشور چین گرفته شده است و قدمت چند هزار ساله دارد و در چند دهه اخیر در دنیا محبوبیت بالایی پیدا کرده است .
طب سوزنی , سوزن زدن در نقاطی از بدن می باشد که می تواند چرخه ای از تغیرات هورمونی , عصبی و یا آرامشی را در افراد ایجاد می کند .

عملکرد طب سوزنی

نحوه عملکرد طب سوزنی

ولی طب سوزنی و نحوه عملکرد آن تنها سوزن زدن و درمان با سوزن نمی باشد , طب سوزنی با دید کل نگر به زندگی افراد نگاه می کند و ریشه مشکل و علامت بروز آن را همزمان پیدا کرده و درمان می کند , به این صورت که مشکل مریضی را از جنبه تظاهر مریضی که می تواند درد , ریزش مو و یا پیری چهره و … باشد ( که به این موارد تظاهر یک مشکل می گویند ) ریشه یابی کرده که ریشه این موارد می تواند خستگی مضمن , کار طولانی مدت و … باشد , با فشار بر روی بدن باعث ایجاد تغیراتی در آن می شود که در نهایت با اقسام درمان های طب سوزنی درمان می شود .

درمان با طب سوزنی

طب سوزنی در رنج وسیعی از بیماری ها به عنوان کمک درمانی عمل می کند و در رنجی از بیماری ها می تواند به عنوان درمان جایگزین و یا تنها راه درمانی دانست , با توجه به اینکه هزینه بالا , عوارض و یا اثرات جانبی دارویی ندارد و هزینه جانبی را نه به کشور نه به مردم تحمیل می کند و نحوه آثار درمان آن هم در مورد بعضی بیماری های مضمن بسیار مطلوب می باشد , در حال حاظر سازمان جهانی بهداشت در چند دهه اخیر کشورها را مجاب به استفاده از راه های درمانی (در حدود ۳۰ درصد درمانها ) طب مکمل و سر دسته آنها طب سوزنی کرده است و به همین طبع وزارت بهداشت ایران هم فعالیت های خود را در این راستا شروع کرده است .
در حال حاظر در تمامی دنیا طب سوزنی به صورت بسیار رایج استفاده می شود و حتی برای مشکلات مضمن , پزشکان , بیماران را به صورتی که تحت پوشش بیمه آن کشور می باشد توصیه , مراجعه به دکتر طب سوزنی می کنند که در تمامی دنیا در حال فعالیت هستند .

بیماری های قابل درمان با طب سوزنی

برخی از بیماری های قابل درمان با طب سوزنی

در طب سوزنی با تعداد جلسات خیلی محدودی برای بیماری هایی که سالها فرد را رنج داده است از دسته انواع دردهای ستون فقرات , دردهای مفصلی , سردردهایی که در دنیا وجود دارد و یا بسیاری از دردهایی که بعد از یک عمل , بعد از یک بی حسی نخاعی , بعد از یک ضربه و یا بد بلند کردن باری دردی ماندگار شده باشد و فرد با انجام کارهای روزمره خود سالها آن را به دوش می کشد و یا در همان لحظه ایجاد درد دارد، در کنار درمان خود طب سوزنی می تواند این دردها را به صورت کامل و قطعی از بین ببرد و در موارد خیلی حاد و یا در درمان های ساده ای مانند سرما خوردگی هم می تواند موثر باشد .

طب سوزنی هم مانند طبهای پزشکی دیگر نیز پیشرفتهای زیادی داشته است از جمله مهمترین آنها روش کاشت کت گوت ( catgut embedding mettode ) می باشد که چند سالی است در ایران توسط تعدادی دکتر طب سوزنی آموزش دیده انجام می شود و با این روش بسیاری از بیماری ها , درمانی چاقی و حتی زیبایی انجام می شود . در این روش تعداد مراجعه بیمار و در نتیجه هزینه او بسیار کاهش یافته است .